آژانس اتمی: ایران هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده، مذاکرات ادامه دارند 

رافائل گروسی می‌گوید سفر اخیر هیات ایرانی به وین نتیجه‌بخش نبوده است 

گروسی گفت: «این بر کسی پوشیده نیست که ما موفق به ثبت برخی عناصر ملموس نشده‌ایم» -- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گفت ایران در جلسه اخیر در وین هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده است اما تاکید کرد که مذاکرات در هفته‌های آینده ادامه خواهند داشت. 

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوم نوامبر اعلام کرده بود که هیاتی به وین اعزام کرده است تا اختلافات با این نهاد دیده‌بان سازمان ملل را کاهش دهد. خواست آژانس برای تحقیق در مورد اورانیوم پیداشده در مکان‌های اعلام‌ناشده هسته‌ای در ایران عامل اصلی بوده که باعث شده مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست بخورد. ایران خواهان توقف این تحقیقات و برخی ضمانت‌های دیگر است. 

رافائل ماریانو گروسی در حاشیه نشست اقلیمی موسوم به کوپ ۲۷ که در مصر برگزار می‌شود به خبرگزاری رویترز گفت: «آن‌ها هیچ چیز جدیدی با خودشان نیاورده بودند. چند هفته دیگر مجددا در سطح فنی در ایران دیدار خواهیم داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با موضوع احیای برجام مدت‌ها است به بن‌بست خورده‌ اما دولت بایدن رسما از آن‌ها اعلام خروج نکرده است. مقامات دولت بایدن با این حال می‌گویند تمرکزشان در حال حاضر بر این مذاکرات نیست. برخی منابع حتی می‌گویند واشنگتن تصمیم گرفته حتی اگر ایران پیشنهادهای قبلی آن‌را پذیرفت احیای برجام را نپذیرند. 

گروسی گفت: «این بر کسی پوشیده نیست که ما موفق به ثبت برخی عناصر ملموس نشده‌ایم.»

او افزود: «ما فرصت گفتگوی مجدد برای ادامه کار خود را داریم اما این اتفاق پس از انتشار گزارش من خواهد بود.» منظور گروسی گزارش فصلی آژانس در مورد ایران است که مطابق روال معمول هفته آینده منتشر خواهد شد. 

موسسه علم و امنیت بین‌المللی، اتاق فکر مستقر در واشنگتن، روز چهارشنبه نسخه جدیدی از گزارش خود راجع به برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد. تصاویری که در این گزارش آمده نشان می‌دهد ایران همان‌طور که انتظار می‌رفت چهارمین ورودی تونل را به مجموعه تونل‌های نطنز اضافه کرده است.